۱

دستورات غذایی خاص برای تقویت عمومی

فالوده سیب

دو تا سه عدد سیب معطّر پوست کنده را رنده کنید. یک قاشق عسل و کمی گلاب به آن بیفزایید. به شکل فالوده مخلوط کرده و میل نمایید.

این ترکیب برای تقویت اعصاب و قلب و ایجاد آرامش و نشاط بسیار مفید است.

معجون مقوّی

موادّ لازم

بادام 4 عدد؛ پسته 4 عدد؛ فندق 4عدد؛ گردو 1 عدد (درصورت عدم حساسیت به گردو)؛ پودر نبات 1 قاشق غذاخوری.

روش آماده سازی

موادّ را با هم آسیاب کنید و در یک لیوان شیر جوشیدۀ داغ به مدت 15 دقیقه بخیسانید و 2 عدد خرمای بدون هسته اضافه و میل کنید.

سوپ گشنیز

موادّ لازم

گشنیز و جعفری تازه، هویج، آلوبخارا، روغن زیتون، کمی برنج یا جو یا ماش یا رشته ورمیشل، زردچوبه، بدون نمک.

روش طبخ

طبق روش مرسوم تهیه سوپ مواد به خوبی پخته شوند و یک کاسه سوپ خوری همراه ناهار و شام یا به عنوان میان وعده استفاده شود. برای طعم بهتر از چند قطره آب لیموترش یا آب نارنج استفاده کنید.

در مواردی که بیمار اصلا اشتها ندارد یا تهوع دارد یا دچار یبوست است این سوپ بهترین و سبک­ ترین غذایی است که می‌تواند میل نماید.

هویج پلو

این غذا از جمله غذاهایی است که برای اکثر افراد مناسب است و کمترین میزان موادّ مضر را در بدن تولید می کند به شرط این‌که موارد مهم در نحوه پخت و مصرف آن رعایت شود؛ از جمله این‌که برنج باید کاملاً دم بکشد، غذا در ساعات منظم، میل و به خوبی جویده شود و همراه غذا آب خورده نشود.

موادّ لازم

هویج، یک کیلوگرم؛ برنج، یک کیلوگرم یا 6 پیمانه؛ شکر، 200 گرم یا یک لیوان؛ روغن زیتون یا کنجد، 6 قاشق سوپ‌خوری؛ گوشت چرخ کرده، 500 گرم؛ زعفران ساییده شده، به مقدار لازم؛ پیاز متوسط، یک عدد؛ دارچین، نصف قاشق سوپ‌خوری؛ نمک، خیلی کم.

روش طبخ

– ابتدا برنج را پاک کرده و با مقداری نمک در آب خیس کنید.

– هویج‌ها را پوست بگیرید و پس از شست‌شو با چاقو به صورت خلال‌های باریک خرد کنید. البته از رنده درشت نیز می‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

– هویج‌های خلال شده را داخل روغن تفت دهید. دقّت کنید که در صورت استفاده از روغن زیتون، از حرارت بسیار کم برای تفت دادن استفاده کنید. بعد از تفت دادن خلال هویج، شکر را در یک پیمانه آب جوش حل کنید و داخل تابه حاوی هویج سرخ شده بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و شکر جوشیده و خلال هویج در این شیره کمی بپزد. نهایتا زعفران ساییده شده را نیز اضافه کنید و پس از یکی دو جوش، زیر اجاق گاز را خاموش کنید؛ به این ترتیب مایه هویج‌پلو آماده می‌شود.

– پیاز را پوست کنده و بعد از شستن، در گوشت چرخ کرده، رنده کنید. نمک و دارچین را نیز به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس آن را به صورت کوفته‌های ریزی درآورید. داخل تابه‌ای کمی روغن بریزید و کوفته ریزه‌ها را در روغن قرار دهید و روی اجاق گاز بگذارید تا تفت داده شود. کوفته ریزه‌ها را به مخلوط هویج خلال شده اضافه کنید.

– در قابلمه‌ای آب را بجوشانید و برنج خیس‌خورده را به آن اضافه کنید و پس از مدتی جوشیدن، آن را آبکش کنید. در پایان قابلمه بزرگی آماده کرده و پس از ریختن نیم‌پیمانه آب و روغن در قابلمه نان یا سیب‌زمینی را کف آن بچینید؛ سپس روی آن را با لایه‌ای از برنج آبکش‌شده بپوشانید. حالا نوبت مایه هویج پلوی روی برنج است. این کار را به صورت لایه لایه آن‌قدر تکرار کنید تا مایه و برنج تمام شود. در پایان روی برنج مقداری آب و روغن بریزید و آن را به روش معمول پخت برنج، دم کنید. سپس خلال پسته را نیز در کمی روغن تفت داده و برای تزئین آماده کنید. پس از آنکه برنج دم کشید، آن را در ظرف مورد نظر بکشید و روی آن را با خلال پسته و پلوی زعفرانی تزئین کنید.

نکته1: شما می‌توانید به جای آنکه کوفته ریزه‌ها را با خلال هویج مخلوط کنید، آنها را به هنگام کشیدن غذا در دیس، در لابه‌لای برنج بریزید.

نکته2: بعضی‌ها هویج پلو را با مرغ بیشتر دوست دارند بنابراین به جای گوشت چرخ کرده از مرغ استفاده می‌کنند. برای این میزان هویج پلو، یک عدد مرغ متوسّط یا یک و نیم کیلوگرم مرغ نیاز است.

نکته3: با توجه به اینکه هویج پلو دارای شیره شکر است و این شیره به ته دیگ نیز منتقل می‌شود، احتمال سوختن این غذا از دیگر پلوهای مخلوط بیشتر است. بنابراین یا زیر اجاق گاز را بسیار کم کنید یا اینکه از شعله پخش‌کن استفاده کنید. معمولا حدود 3 ربع ساعت، زمان کافی‌ برای دم کشیدن این پلو خواهد بود.

تاس کباب به و سیب

تاس کباب به غذایی گفته می‌شود که مخلوط گوشت و چند نوع تره‌بار، بدون آب (یا با مقدار کم آب) با حرارت ملایم پخته می‌شود.

موادّ لازم

گوشت گوسفند (دنده و سر دست) نیم کیلو؛ پیاز 3عدد (حلقه شود)؛ سیب سبز پوست گرفته 2عدد (بزرگ خرد شود)؛ به پوست گرفته یک عدد (بزرگ خرد شود)؛ آلو 150گرم (به دلخواه)؛ زعفران دم کرده یک تا 2 قاشق چایخوری؛ نمک و فلفل به اندازه لازم (خیلی کم)؛ پودر دارچین کمی (برای تزئین).

روش طبخ

سه قاشق آب را به همراه 2 قاشق روغن در یک قابلمه بریزید. یک لایه پیاز کف دیگ بچینید، سپس یک لایه گوشت و یک لایه به و سیب روی آن بگذارید. بقیه پیاز، گوشت، سیب و به را به صورت لایه‌ای در قابلمه بچینید تا موادّ تمام شود.

روی هر لایه کمی زعفران، نمک و فلفل بپاشید. نصف لیوان آب در آن ریخته و در قابلمه را ببندید و با شعله پخش‌کن روی آتش کم بگذارید و به مدت 2 تا 3 ساعت بپزید.

می‌توان به هنگام کشیدن تاس کباب روی آن پودر دارچین پاشید.

به این تاس‌کباب می‌توان به دلخواه سیب زمینی و آلو نیز افزود که در این صورت سیب زمینی را پوست گرفته و حلقه می‌کنیم (2عدد) و آلو را نیز شسته و خیس می‌کنیم و روی گوشت می‌ریزیم. فقط دقت کنید سیب زمینی را در اواخر پخت روی تاس کباب بریزید تا له نشود.

تاس کباب باید بعد از پخته شدن آب نداشته باشد و به روغن بیفتد در ضمن در زمان کشیدن تاس کباب در ظرف، دقت کنید که موادّ له نشود.

نکته مهم: افرادی که آلرژی فصلی یا پوستی دارند و یا به هر دلیل طبی می خواهند از این غذا استفاده کنند باید از ریختن فلفل و دارچین در غذا بپرهیزند و مقدار زعفران کمتری نیز استفاده نمایند.

نخودآب

« نخودآب » غذای ارزشمند و خوش­ طعمی است که با خواص درمانی کم­ نظیر خود، جانشین مناسبی برای اصلاح الگوی تغذیه و حذف غذاهای ناسالم است.

روش طبخ

یک لیوان نخود را با ‏50 گرم گوشت گوسفند (ترجیحا بره)، یک قاشق غذاخوری سرخالی برنج ایرانی و‏ ‏مقداری آب با حرارت ملایم پخته تا کاملاً نرم شود (حدود 4 تا 5 ساعت). سپس یک قاشق غذاخوری روغن بادام ­شیرین یا روغن زیتون، کمی نمک، یک عدد پیاز متوسط خردشده، 5 گرم چوب دارچین و کمی زعفران سائیده اضافه کرده می‌گذاریم یک ساعت دیگر بجوشد تا کاملاً جابیفتد. این غذا در انتها باید کمی آب داشته باشد (مانندخورش)‏. این مقدار غذا برای یک نفر در یک وعده کافی است.

نکته­ ها

1- پس از خوردن غذاهای حاوی نخود، حداقل تا یک ساعت آب نخورید.

2- در صورتی که ضعف ندارید بهتر است این غذا را بدون نان مصرف کنید. درغیراین‌صورت، از نان سنگک برشته استفاده کنید.

3- نخودآب را حداقل 3-2 بار در هفته یا به روشی که پزشک تجویز کرده است مصرف نمایید.‏

4- اضافه کردن کمی آب لیموترش برای طعم ­دهی به این غذا بلامانع است.

5- افراد گرم­ مزاج می ­توانند این غذا را بدون ادویه یا با لیموعمانی طبخ یا همراه کمی آب‌لیموترش میل کنند. افراد سردمزاج، می­توانند علاوه بر دارچین و زعفران از زیره نیز استفاده کنند.

6- افزودن برنج به نخودآب، علاوه بر لعاب دادن و خوش ­طعم کردن غذا، نفخ حاصل از مصرف نخود را هم کم می­ کند.

7- در صورتی که علیرغم افزودن ادویه، باز هم با خوردن نخودآب نفخ می ­کنید؛ می­توانید نخود را از 24 ساعت قبل از طبخ، خیسانده و چند بار آب آن را عوض و پوست نخودها را جدا کنید.

8- این غذا بدون گوشت هم قابل تهیه و مصرف است. استفاده از گوشت پرندگان هم بلامانع است.

9- در طبخ این غذا از اضافه نمودن گوجه­ فرنگی، ربّ گوجه، سیب ­زمینی و … خودداری کنید.

خورش کدو با آلو

این غذا در صورت استفاده از ادویه توصیه شده مزاج معتدل دارد و خون ساز و ملیّن است.

موادّ لازم

زعفران آب شده، به میزان لازم؛ روغن کنجد، به میزان لازم؛ پیاز خرد شده، یک عدد متوسط؛ کدو خورشی، چهار عدد بزرگ؛ آلو بخارا، 12 عدد؛ نمک، زردچوبه، فلفل، زنجبیل و ادویه خورشی، به میزان لازم.

روش طبخ

پیاز را با روغن کنجد و مقداری زردچوبه تفت داده، سپس کدوها را حلقه حلقه کرده همراه ادویه، نمک، فلفل و زنجبیل به آن افزوده و مدتی تفت می دهیم. آلوبخارا را از قبل شسته؛ با مقداری آب گرم به بقیه موادّ اضافه کرده و اجازه می دهیم که غذا با حرارت ملایم پخته شود. در انتها کمی زعفران آب‌شده به خورش اضافه می‏ کنیم.

عصاره طبیعی گوشت

۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم از گوشت گردن یا راسته گوسفند (یا ۲ گنجشک یا ۱ کبوتر یا بلدرچین یا کبک) را گرفته و تمام چربی‌ها و غشاهای آن را جدا و آن را قطعه قطعه کرده و همراه ۱ قاشق مرباخوری ادویه مناسب مثل زیره یا دارچین یا فلفل یا هل سبز کوبیده شده، در دیگ ریخته و در دیگ را محکم ببندید تا بخار آن خارج نشود. سپس شعله گاز را روشن کنید. وقتی که آب دیگ جوش آمد، دیگ را از روی شعله برداشته، آب آن را داخل ظرفی خالی کرده و دوباره به آن آب اضافه کنید و مراحل قبل را آنقدر ادامه دهید تا گوشت کاملا سفید شده و قرمزی در آن باقی نماند. سپس تمام آب های جمع شده را داخل دیگ دیگری ریخته و بگذارید آنقدر بجوشد تا نصف شود. عصاره طبیعی گوشت شما آماده است.

این غذای بسیار مقوی و با هضم آسان، برای افرادی مناسب است که دچار ضعف هستند یا دوران نقاهت بیماری را طی می کنند. بیمار می تواند روزی چند قاشق از این عصاره را مصرف کند.

شربت انجیر

تعدادی انجیر خشک (5 تا 10 عدد) ‏را ‏ در یک ظرف آب گرم بریزید و یک شبانه روز بخیسانید. پس از این مدّت می‏ توانید آب آن را جداگانه به صورت خنک و انجیرها را هم جدا مصرف کنید.

مصرف انجیر خیسانده به ویژه قبل از غذا به عنوان یک ملین بسیار خوب و بدون عارضه شناخته می‏ شود. شربت انجیر نیز یک نوشیدنی مقوی و برای فصل گرما مناسب است. می‏ توان این خیسانده را با مقداری گلاب همراه کرد که خنک‌تر شود.

شیربادام

مواد لازم‏

‏50گرم مغز بادام درختی؛ 2 لیوان آب سرد؛ 2 قاشق غذاخوری عسل ‏

طرز تهیه

بادام ­ها را خیس و پوست آن را جدا و با کمی آب ‏میکس کنید و کم کم بقیه آب و عسل را نیز اضافه کنید تا خوب میکس شود. این نوشیدنی را در طول روز میل کنید. شیربادام باید هر روز ‏تازه به تازه تهیه شود.‏ این نوشیدنی بسیار آرام بخش، اشتهاآور و مقوّی است.

شربت بالنگو

این شربت، آرام‌بخش، نشاط‌‌آور و مقوّی قلب و معده است.

روش تهیّه

یک سوم لیوان گلاب، یک سوم لیوان عرق بیدمشک و یک سوم لیوان عرق بهارنارنج را مخلوط و یک قاشق مرباخوری تخم بالنگو به آنها اضافه کنید. بعد از این که دانه‌های بالنگو به خوبی لعاب انداخت؛ جرعه جرعه و به آرامی آن را میل کنید.

دستورات غذایی خاص برای کاهش عوارض ناشی از درمان

احساس درد یا سوزش یا سنگینی یا زخم یا خونریزی در ناحیه راست روده و مقعد (ناشی از التهاب روده یا هموروئید و بواسیر و شقاق) و احساس درد و سوزش در مجرای ادرار و آلات تناسلی ازجمله مشکلات شایع حین شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی هستند.

برخی از غذاها و نوشیدنی‏ های موثر بر این عوارض در زیر آمده است.

ماءالشعیر طبّی

یک لیوان جوی پوست­ کنده مرغوب (نه پرک و نه نیم­کوب) را با 20 لیوان آب، آرام بجوشانید تا جو، خوب پخته و شکفته شود. این زمان به طور متوسّط 40 دقیقه تا یک ساعت طول می­ کشد و در صورت استفاده از جوی مرغوب، آب، مایل به صورتی می­ شود. قبل از سرد شدن محلول، آن را با پارچه صاف، جوها را جدا و از آن جهت تهیه سوپ جو و سایر غذاها استفاده نمایید. مایع به دست آمده را در پارچ شیشه‌ای ریخته پس از دو ساعت مایع زلال روی آن را از ته ­نشین آن جدا کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید تا مایعی کاملاً زلال به ­دست آید. ماءالشّعیر طبّی آماده است و می­ توانید بر اساس دستور و تجویز پزشک مصرف کنید. برای بهبود طعم آن می توانید موقع مصرف کمی عسل یا شکر و یا کمی آب لیموترش اضافه نمایید.

نگهداری

ماءالشّعیر را می توان تا یک هفته در یخچال نگهداری نمود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ و مزه آن را دور ریخته، مجدداً تهیه کنید.

تذکّرات

1-کسانی که دچار نفخ، ضعف هضم، آروغ ترش و ضعف معده هستند تنها با تأیید پزشک می­ توانند ماءالشّعیر را مصرف کنند. دراین موارد، افزودن عسل یا گل­قند به این دارو می­ تواند تحمّل گوارشی آن را بهتر کند.

2-افراد دچار یبوست تنها با مشورت پزشک می­ توانند ماءالشّعیر را مصرف کنند.

3-روش تهیه، ترکیبات و آثار درمانی ماءالشّعیر طبّی با ماءالشّعیرهای صنعتی متفاوت است.

4-افرادی که نیاز به خواصّ تغذیه­ ای ماءالشّعیر دارند- مانند افراد لاغر گرم مزاج که تمایل به افزایش وزن یا افزایش قوای بدنی دارند یا بانوان شیردهی که می­ خواهند شیرشان زیاد شود یا بیماران سرطانی در دوره نقاهت- می­ توانند ماءالشّعیر را بدون صاف کردن مصرف کنند.

5-ماء الشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‏ ای شود.‏

دمنوش ختمی و پنیرک

هر کدام از گل‏های ختمی و پنیرک را با هم یا جداگانه کف‏ ساب کنید (یعنی در کف دست بمالید تا خرد و ریز شود). یک قاشق مربا خوری از گل کف‌ساب شده را در یک لیوان آب داغ ریخته و بیست دقیقه صبر کنید. سپس لعاب به دست آمده را بنوشید. می‌توانید مایع به دست آمده را صاف کنید.

بسته به شدت علایم و با نظارت پزشک معالج، این عمل را تا سه بار در روز برای حدّاکثر دو هفته می ‏توان تکرار کرد. این دم نوش می‏ تواند عوارض شیمی درمانی مانند بی‏ خوابی یا خشکی پوست یا یبوست را نیز بهبود ببخشد.

خاکشیر

صبح ناشتا(نیم ساعت پیش از صبحانه)‏ یک قاشق غذاخوری پر خاکشی را در یک لیوان آب‌جوش ریخته و کمی نبات به آن اضافه کنید و مثل چای کم کم میل کنید. مصرف خاکشی به این صورت، یک ملیّن ملایم و بی‌آزار است.

در صورت وجود علایم التهاب مقعد، می‏ توان یک قاشق چای‏خوری تخم بارهنگ نیز به ترکیب فوق اضافه کرد. در صورت شدت علایم و آزار دهنده بودن آنها، دستور فوق را می ‏توان پیش از ناهار نیز تکرار نمود.


خرید و قیمت عسل های اصل و فراورده های عسل


مرکز خرید عطر و رایحه های گیاهی مزرعه سبز اسکندری


مرکز خرید ظروف سنتی سفالی و سنگی مسی


مشاوره و تعیین وقت حضوری حکیم اسکندری 09122070671 -02632324045 - درمان بیماریها در طب سنتی


مقالات طب سنتی ، درمان بیماریها در طب سنتی ،درمان بیماریهای گوارشی در طب سنتی ، درمان بیماریهای تنفسی در طب سنتی ، درمان بیماریهای غدد در طب سنتی ، درمان بیماریهای قلب و عروق در طب سنتی ، درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی ، درمان بیماریهای مغز و اعصاب در طب سنتی ، درمان بیماریهای پوست و مو در طب سنتی ،


خرید و قیمت آنلاین گلاب اصل و خالص قمصر کاشان سنگین وصادراتی


خرید و قیمت آنلاین محصولات ارایشی و بهداشتی گیاهی


خرید و قیمت آنلاین عرقیات گیاهی اصل و دوآتیشه ، عرق خارمریم،نعناع،گلاب خالص،هل،رزماری،بولاغ اوتی، فراسیون ،خواجه باشی،شوید،جعفری،آویشن،گل همیشه بهار،خارشتر،خارخاسک،گزنه،


خرید و قیمت آنلاین گیاهان دارویی اصل و اعلاء هندی ، کوهی کم یاب و نایاب



تعیین وقت حضوری با حکیم دکتر محمد حامد اسکندری ، درمان بیماری ها در طب سنتی  32324045-026

جهت مشاوره درمان بیماری ها در طب سنتی با شماره مستقیم حکیم اسکندری 09122070671 تماس حاصل فرمایید
و یا در پیام رسان های واتس آپ و ایتا سوالات خود را مطرح نمایید

برای مطالعه بیشتر مقالات طب سنتی بر روی لینک زیر کلیک کنید

مقالات طب سنتی


خرید اینترنتی گلاب های اصل ، خالص ، سنتی و صادراتی 


خرید آنلاین گیاهان دارویی کوهی ( کم یاب و نایاب)


خرید آنلاین عرقیات گیاهی اصل


محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی (مزرعه سبز اسکندری)


فروشگاه اینترنتی مزرعه سبز اسکندری


خرید اینترنتی عطر و رایحه های  گیاهی و طبیعی 


خرید اینترنتی روغن های گیاهی و دانه ایی ، درمانی و ماساژ 


خرید اینترنتی ظروف سنتی (ظروف سفالی ، ظروف مسی ، ظروف سنگی)

۱ دیدگاه

  1. اکبر دی ۱۹, ۱۴۰۱ پاسخ

    سلام ممنون از مظالب خوبتون و خیلی اثرداشت انجام دادم

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا