۰

خواص و فواید سقز در طب سنتی :

آدامس سقز

واژه های آدامس سقز، آدامس طبیعی، آدامس کوهی، آدامس درختی، آدامس گیاهی، آدامس تربانتین، آدامس کردی و … برای آدامس حاصل از سقز طبیعی رایج هستند. درواقع آدامس سقز، اصطلاح عامیانه تر و رایج آدامس طبیعی در بین مردم است. منظور از آدامس سقز، آدامس حاصل از شیره سقز یا صمغ درخت بَن است. استفاده انسان از صمغ ارزشمند درخت سقز، تاریخچه بسیار دور و درازی دارد. شیره سقز به دلیل خواص باارزش دارویی و درمانی، از دیرباز مورد توجه بوده است. بر همین اساس از گذشته بسیاری از افراد با جویدنی سقز آشنایی دارند.

البته در گذشته سقز طبیعی را بصورت سنتی و به همان شکل اولیه (تلخ) یا پخته شده مصرف میکردند. در حال حاضر نیز شاهد فروش و عرضه سقز به صورت فله به همان شیوه قدیمی هستیم. در روش سنتی بدون انجام مراحل بهداشتی و آزمایشگاهی، سقز به صورت فله در نایلون های شفاف غیریکسان عرضه می گردد. برای عرضه سنتی سقز هیچ بسته بندی وجود ندارد. لذا محصول فاقد نشان استاندارد و تاییدیه بهداشتی است.

اما با پیشرفت تکنولوژی، در شرایط فعلی امکان تولید آدامس از سقز وجود دارد. به طوری که هم بافت و خاصیت آن حفظ شود. هم موارد بهداشتی رعایت گردیده و هم خوش طعم تر و امروزی تر ارایه شود. در این حالت سقز پایه تحت شرایط بهداشتی در محیط کارخانه و تجهیزات آزمایشگاهی و تحت نظر متخصصان فرآوری می شود. لذا راه مطمئن برای بهره ‏مندی از سقز طبیعی، تهیه آن در قالب آدامس سقز یا آدامس طبیعی از برندهای معتبر است

به دلیل دارا بودن ارزش اقتصادی فراوان، سقز جزء اقلام صادراتی با اهمیت از نظر ارز آوری برای کشور است. سقز طبیعی کاربردهای متعددی در زمینه ‏های مختلف دارد. رایج‏ ترین استفاده سقز طبیعی در تولید آدامس طبیعی یا همان آدامس سقز است. سقز علاوه بر شکل اولیه شیره مانند خود، در شکل های دیگری نیز یافت می‏شود. سقز را می‏توان به صورت‏ های تکه‏ ای (قطعات محکم شده آدامس سقز خالص)، قرص، کپسول، آدامس جویدنی (مانند آدامس طبیعی بن) پودر قهوه با سقز و … یافت.

خواص سقز طبیعی

عصاره حاصل از درخت بنه (سقز) جزو مفیدترین گیاهان دارویی است. سقز طبیعی در صنایع غذایی و طب سنتی مورد استفاده های مختلفی قرار می گیرد. در ادامه به ذکر مزیت های سقز طبیعی در زمینه ‏های مختلف درمانی و دارویی، کاربرد‏های متنوع آن در صنعت پرداخته شده است. برخی از خواص سقز به شرح زیر است:

ملین کننده، درمان کننده یبوست و موثر در درمان مشکلات معده

توصیه شده توسط ابوعلی سینا برای درمان بیماری‌های گوارشی

افزایش ترشح بزاق با جویدن سقز و کاهش اسید دهان

از بین برنده بوی بد دهان

جلوگیری از پوسیدگی دندان‏

تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی

کمک به درمان آسم برونشیت

آنتی بیوتیک گیاهی، ضد باکتری ‏های ایجاد کننده زخم معده و اثنی‏ عشر

بهبود ورم، ترک‏ های پوستی و خارش بدن با ترکیب سقز و روغن زیتون

هاضم غذا و اشتهاآور

دفع سنگ کلیه با مصرف شیره خام سقز به صورت ناشتا

رفع خشکی دهان

پودر سقز برای نرم کردن سینه و تسکین دردهای ریوی

کمک به التیام زخم‏ ها با مالیدن شیره سقز بر روی زخم

ترکیب سقز با عسل و عصاره آلوئه‌ورا در کمک به التیام زخم‌های دیابتی

استفاده از سقز به صورت بخار پز برای تقویت چشم‏ ها

دارای خاصیت قورت دادن و بلعیدن

التیام و تقویت لثه

از بین برنده باکتری های هلیکو و پیلوری (عامل زخم معده)

کاهش بیماری ‏های قلبی

افزایش سلامت دهانی

کاهش نشانه های IBD (التهاب روده)

کمک به بهبود بیماری کرون

مبارزه با سرطان

جلوگیری از گلوکوم

درمان عفونت ها و محافظت از کبد

کمک به حفظ سرزندگی سلول ‏ها

مبارزه با میکروب‏ ها

کاهش التهاب

کاربرد صنعتی سقز طبیعی

سقز طبیعی علاوه بر خواص دارویی و درمانی، در صنایع مختلفی مانند عطرسازی و داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شیره سقز حاصل ترکیب دو ماده روغن تربانتین و کلوفان است. تربانتین را میتوان برای تولید سم دفع آفات و علف‏کش، جهت معطر کردن صابون، پاک کنندها و همچنین تولید واکس به کار گرفت. کلوفان نیز به عنوان حجیم کننده و پرکننده در ساخت آهار کاغذ، در صنایع رنگ، چسب کاغذ، نرم کننده ‏های پلاستیک. موم‏ های صنعتی و همچنین تولید آدامس استفاده می گردد.

علاوه بر این از مشتقات کلوفان نیز در تهیه روغن‌های معدنی، مرکب چاپ روزنامه‌ها، محلول‌های چسبی، روغن کابل، مایع جوشکاری. کف ‏پوش، تهیه رزینات فلزی، صنایع کاغذهای اختصاصی، رنگ‌های سرامیکی و … استفاده می‏گردد

کندر

کُندُر(Olibanum) از درختان تیره Boswellia (خانوادهBurseraceae) است. در زبان عربی به کندر“صمغ معنوی” می گویند. کندر در ابتدا از طریق ایجاد برش هایی در تنه درخت به شکل مایع مانند شیر تراوش می‏شود. سپس در اثر قرار گرفتن در معرض هوا سفت می شود. میتوان عصاره کندر را به عنوان آدامس هم استفاده کرد. که البته در این حالت خام مزه تلخی دارد. کندر را میتوان در اندازه و رنگ‌ های متفاوتی در بازار یافت. کندر سفید رنگ از دیگر انواع آن بهتر است. اگر کندر را بجوشانید، به ماده ای به نام سقز تبدیل می شود. این ماده مانند آدامس حالت ارتجاعی دارد. با این تفاوت که اگر سقز را قورت دهید در معده شما هضم می‌شود.

کندر نیز همانند سقز دارای خواص بیشماری است. از جمله: استحکام لثه، رفع بد بویی دهان، تقویت حافظه، افزایش ضریب هوشی، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، دارای خواص ضد عفونی کنندگی، گندزدایی و ضد میکروبی، کنترل سلول های سزطانی و …. .

تفاوت سقز و کندر

در مطالب مختلف بیشتر درباره شباهت‌های سقز و کندر صحبت شده است. این درحالی است که این دو کاملا متفاوت از هم می باشند. سقز و کندر هر دو خودرو هستند. به شکل صمغ یا شیره طبیعی از درخت ترشح می‌شوند. لذا افراد بسیاری از تفاوت سقز با کندر آگاه نیستند. حتی گاهی اوقات این دو ماده را یکسان فرض می کنند. یکی دیگر از دلایل اشتباه شدن سقز و کندر این است که در اکثر شهرهای ایران به درختی که کندر از آن به دست می‌آید بَنه می گویند. این امر کاملا غلط است. چراکه اصطلاح درست بنه مربوط به درخت سقز است.

سقز و کندر کاملا باهم متفاوت و هریک دارای خواص مختص به خود است. سقز و کندر زمینه های مختلفی مانند: نوع درخت، نوع شیره، قابلیت فرآوری، رنگ ظاهری، منطقه رویش و خواص سلامتی باهم متفاوت هستند. در مقاله تفاوت کندر و سقز طبیعی به بیان این موضوع به طور کامل پرداخته شده است

آدامس طبیعی

آدامس‌ها را بسته به پایه (گام بیس) تشکیل دهنده آن، به طور کلی در دو دسته آدامس طبیعی و آدامس صنعتی (شیمیایی) طبقه بندی می کنند. بیشتر برندهای آدامس در بازار در دسته آدامس های صنعتی قرار دارند. آدامس های صنعتی بر خلاف آدامس های طبیعی هیچ خاصیت دارویی و درمانی ندارند. و صرفا برای سرگرمی جویده می شوند. این درحالی است که آدامس های طبیعی علاوه بر دارا بودن تمام مزیت های آدامس های صنعتی دارای خواص ارزشمندی نیز هستند. لذا مصرف آدامس طبیعی برای سلامتی مفید است. در مقاله تفاوت آدامس طبیعی و صنعتی به بررسی کامل این دو دسته آدامس جویدنی پرداخته شده است.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که برخی از آدامس های صنعتی با قابلیت های منحصر به فردی ساخته می شوند. آدامس های نیکوتین دار، آدامس های بیداری، آدامس های انرژی زا، آدامس های محرک، آدامس های لاغری و.. از جمله این آدامس ها هستند. در مقاله آدامس های عملکردی به بیان کامل انواع مختلف این دسته از آدامس ها پرداخته شده است. آدامس طبیعی محصول بدست آمده از شیره سقز طبیعی درختان بنه است. پایه آدامس بیشترین و مهمترین جزء تشکیل دهنده آدامس است. پایه آدامس در واقع همان بخشی است که به آدامس قابلیت جویدن میبخشد. در آدامس های طبیعی این از صمغ درختان بدست می آید.

آدامس طبیعی در جهان

آدامس طبیعی در دنیا با عناوین مختلف ازجمله آدامس طبیعی (Natural Gum)، آدامس ارگانیک (Organic Gum) و آدامس بدون پلاستیک (Free Plastic Gum) معروف است. برخی از برندهای متعدد آدامس طبیعی در دنیا شامل Simply Gum، Pür Gum، Chicza، True Gum و… است. در ایران نیز مشابه با دنیا، فقط 2 برند شرکت به تولید آدامس طبیعی مشغول هستند. شرکت سقزسازی سیوان کردستان یکی از این شرکت هاست که به تولید آدامس طبیعی با برند بَن مبادرت مشغول است. برای آشنایی با هر یک از برندهای آدامس طبیعی در جهان مطلب معرفی برترین آدامس های طبیعی جهان را مطالعه نمایید

خلاصه : آدامس کردی

سقز (آدامس و گیاهی که از تنه درخت گرفته میشود که امروزه برای نامبردن آدامس های صنعتی هم استفاده میشود.)صمغ (شیره غلیظ) درخت بنه یا همان درخت پسته وحشی است. سقز، ماده‌ای مانند آدامس است و غلظت آن تا حدی است که می‌توان از آن به عنوان یک آدامس مفید و طبیعی استفاده کرد. سقز یا شیره درخت بنه در صنعت آدامسسازی استفاده می‌شود و موجب کش آمدن آدامس می‌شود. شیره درخت بنه در هنگام ترشح به رنگ سبز روشن بوده و در کمک به هضم غذا و آوردن اشتها بسیار مفید است. ابوعلی سینا برای جویدن سقز خواص درمانی برشمرده است و آن را مفید خوانده است.

مناطق رشد و نحوه استخراج

درخت بنه در مناطق غربی ایران رشد می‌کند و درختی از مناطق سردسیری است. معمولاً در فصل پاییز و با ریختن برگ درخت بنه، شکاف کوچکی روی تنهٔ درخت ایجاد می‌کنند و از آن شکاف، شیرهٔ سقز ترشح می‌شود که در ابتدا به رنگ سبز متمایل به سفید بوده و پس از گذشت مدتی به رنگ زرد تغییر رنگ می‌دهد. از شیرهٔ درخت بنه در طب سنتی و مدرن و صنعت آدامس‌سازی استفاده فراوان می‌شود. همچنین دود این گیاه خاصیت رفع عفونت های ریوی را داراست.

خواص درمانی آدامس سقز

معمولاً از سقز برای رفع سو هاضمه و بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود

سقز ماده‌ای اشتهاآور است و اکثر مواقع پزشکان طب سنتی برای رفع کم اشتهایی سقز تجویز می‌کنند. همچنین مصرف سقز می‌تواند برای کبد و طحال نیز مفید باشد و جویدن سقز به عملکرد بهتر و سریع‌تر کبد کمک می‌کند. مخلوط کردن سقز با پیه آب شده برای نرمی ناخن‌های خشک و شکننده مفید است و خواص آنتی‌بیوتیکی سقز می‌تواند برای درمان زخم معده کاربرد داشته باشد. همچنین اهالی محلی سقز را به صورت ناشتا مصرف می‌کنند زیرا معتقدند موجب دفع سنگ کلیه و درمان بیماری‌های کلیوی می‌شود و مخلوط آن با روغن زیتون التیام بخش سوزش و خارش بدن است. از دیدگاه پزشکان طب سنتی مصرف سقز و مالیدن آن روی زخم موجب کاهش درد و بهبودی سریع تر آن می‌گردد و جویدن سقز باعث کاهش و رفع بوی بد دهان و سنگینی معده می‌شود


خرید و قیمت عسل های اصل و فراورده های عسل


مرکز خرید عطر و رایحه های گیاهی مزرعه سبز اسکندری


مرکز خرید ظروف سنتی سفالی و سنگی مسی


مشاوره و تعیین وقت حضوری حکیم اسکندری 09122070671 -02632324045 - درمان بیماریها در طب سنتی


مقالات طب سنتی ، درمان بیماریها در طب سنتی ،درمان بیماریهای گوارشی در طب سنتی ، درمان بیماریهای تنفسی در طب سنتی ، درمان بیماریهای غدد در طب سنتی ، درمان بیماریهای قلب و عروق در طب سنتی ، درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی ، درمان بیماریهای مغز و اعصاب در طب سنتی ، درمان بیماریهای پوست و مو در طب سنتی ،


خرید و قیمت آنلاین گلاب اصل و خالص قمصر کاشان سنگین وصادراتی


خرید و قیمت آنلاین محصولات ارایشی و بهداشتی گیاهی


خرید و قیمت آنلاین عرقیات گیاهی اصل و دوآتیشه ، عرق خارمریم،نعناع،گلاب خالص،هل،رزماری،بولاغ اوتی، فراسیون ،خواجه باشی،شوید،جعفری،آویشن،گل همیشه بهار،خارشتر،خارخاسک،گزنه،


خرید و قیمت آنلاین گیاهان دارویی اصل و اعلاء هندی ، کوهی کم یاب و نایاب



تعیین وقت حضوری با حکیم دکتر محمد حامد اسکندری ، درمان بیماری ها در طب سنتی  32324045-026

جهت مشاوره درمان بیماری ها در طب سنتی با شماره مستقیم حکیم اسکندری 09122070671 تماس حاصل فرمایید
و یا در پیام رسان های واتس آپ و ایتا سوالات خود را مطرح نمایید

برای مطالعه بیشتر مقالات طب سنتی بر روی لینک زیر کلیک کنید

مقالات طب سنتی


خرید اینترنتی گلاب های اصل ، خالص ، سنتی و صادراتی 


خرید آنلاین گیاهان دارویی کوهی ( کم یاب و نایاب)


خرید آنلاین عرقیات گیاهی اصل


محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی (مزرعه سبز اسکندری)


فروشگاه اینترنتی مزرعه سبز اسکندری


خرید اینترنتی عطر و رایحه های  گیاهی و طبیعی 


خرید اینترنتی روغن های گیاهی و دانه ایی ، درمانی و ماساژ 


خرید اینترنتی ظروف سنتی (ظروف سفالی ، ظروف مسی ، ظروف سنگی)

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا