۰
بیماری دیابت و روزه داری

دیابت و روزه داری برای برخی افراد موضوع مهمی است و روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان یک عمل معنوی برای مسلمانان جهان محسوب می‌شود. مخصوصا اگر فردی دیابت داشته باشد، می‌خواهد بداند در کنار روزه گرفتن چه کارهایی می‌تواند انجام دهد که از آسیب‌ها جلوگیری کند و با خیال راحت این ماه زیبا و پربرکت را پشت سر بگذارد.

بر اساس نص قرآن کریم و آموزه‌های دینی گروه‌هایی از افراد هستند که نمی‌توانند روزه بگیرند. مخصوصا اگر روزه‌ گرفتن، سلامتی آنها را در معرض خطر قرار دهد. کدام دسته از افراد باید دیابت و روزه داری را جدی بگیرند؟

کودکان.

سالمندان.

افراد مبتلا به دیابت بارداری.

مبتلایان به دیابت نوع 1.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که رژیم درمانی مخلوط با انسولین دارند.

دیابتی که غالبا سطح قند خون بسیار پایین یا بسیار بالا دارند.

فرد دیابتی که سحری نخورده‌اند باید از روزه گرفتن خودداری کنند.

افرادی که دچار عارضه‌هایی مانند زخم شدن دست و پا، بیماری‌های کلیوی، قلب و عروق، مغز و مشکلات چشم ناشی از بیماری دیابت شده‌اند، روزه برایشان ممنوع است.

دیابتی های روزه دار باید به چه نکاتی توجه کنند؟

قند خون پایین(هیپوگلیسمی): خطر ابتلا به افت قند خون در افرادی که انسولین یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند بیشتر است. برای جلوگیری از افت شدید قند خون فعالیت بدنی خود را در ساعات روزه داری محدود کنید و پس از غروب آفتاب بیشتر فعال باشید. با پزشک خود هم مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که داروی شما خطر ابتلا به قند خون پایین را ندارد.

قند خون بالا(هیپرگلیسمی): در طول روز امکان دارد سطح گلوکز خون پایین آید. پس بعد از باز کردن روزه، خطر ابتلا به قند خون بالا وجود خواهد داشت. پرخوری نکنید و مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های مضر را به حداقل برسانید.

کم آبی: کم آبی یکی از مشکلات اساسی بحث روزه است. بی آبی در طول روزهای طولانی بهار و داغ تابستان سلامت فرد را مختل می‌کند. سعی کنید یکی از اهداف‌تان در این ماه، استفاده بیشتر نوشیدنی‌های بدون قند و بدون کافئین در طول شب و قبل از طلوع آفتاب باشد. کم آبی در افراد دیابتی ریسک بزرگی بوده که می تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدن وارد کند.

چک کردن قند خون: بررسی تاثیر روزه داری بر میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت حائز اهمیت است. حتما قند خون قبل از افطار و بعد از افطار را بگیرید. اگر قند خون 2 ساعت بعد از افطار بالای 180 بود، روزه گرفتن را متوقف کنید.

A1C یا میانگین سه ماهه قند خون: در بحث دیابت و روزه گرفتن، سطح A1C را جدی بگیرید. قبل از ماه رمضان با پزشک خود مشورت کنید. اگر آزمایش ای وان سی در رنج نرمال نبود از روزه بپرهیزید

آیا استفاده از دستگاه قند خون روزه را باطل می‌کند؟

خیر. دستگاه قند خون باعث شکستن روزه نمی‌شود. خیلی مهم است که میزان قند خون را به ویژه برای مشخص شدن قند خون پایین چک کنید. اگر میزان گلوکز شما بیش از حد کم باشد(کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) باید روزه گرفتن را متوقف و حتما باید اقداماتی انجام شود.

قند خون پایین چگونه درمان می‌شود؟

اگر میزان گلوکز پایین‌تر از 70 باشد، باید 15 گرم کربوهیدرات را به صورت یکی از این موارد مصرف کنید: 4 حبه قند، یا 1 قاشق شربت گلوکز بخورید. سپس 15 دقیقه صبر کنید و مجددا قند خون‌تان را بررسی کنید. اگر باز هم قند خون‌تان پایین بوداین روند را یک بار دیگر تکرار کنید تا قند خون شما بالای 80 برسد.

در طول ماه رمضان باید مصرف داروهایم را متوقف کنم؟

خیر به هیچ وجه، افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا دیابت نوع 2 نباید داروهای خود را قطع کنند. همچنین قبل از رسیدن ماه رمضان به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید در دوز داروهای شما چه تغییراتی باید ایجاد شود.

خرید آنلاین عرق بوقناق اصل (کاهش سریع قند خون و درمان دیابت)

روزه داران دیابتی چی بخورند؟

غذای سالم، به متعادل نگه داشتن قند خون شما در ماه رمضان کمک زیادی خواهد کرد. حتما برای تغذیه سالم در این ماه با پزشک طب سنتی خود در تماس باشید و توصیه‌های او را جدی بگیرید

باید و نباید های تغذیه برای روزه داران دیابتی:

وعده غذایی سحری بهتر است حاوی مقادیری غلات کامل، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و همچنین پروتئین با حداقل مقدار چربی باشد. زیرا به کاهش سرعت هضم غذا و احساس سیری طولانی مدت کمک خواهد کرد.

به جای روغن‌های سرخ کردنی و اشباع‌نشده از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

ناگفته نماند شما باید مصرف قندهای ساده یا ترکیبات خوراکی حاوی گلوکز را از وعده غذایی خود کم کنید.

برای سحری از نان غلات کامل، شیر کم‌چرب، پنیر خامه‌ای با میوه مثل هلو خرد شده با بادام استفاده کنید.

ماست ساده همراه با زغال اخته و دارچین، نان ترد گندم با کره بادام زمینی گزینه‌های خوبی برای سحری هستند.

می‌توانید هنگام سحر از عدسی یا خوراک لوبیا کم نمک و همراه با کمی میوه استفاده کنید.

نان گندم کامل همراه با خاگینه انتخاب خوبی برای سحری نیز هستند.

آب میوه صنعتی، چای و قهوه را کم کرده و آب، سبزیجات، میوه تازه را جایگزین آنها کنید.

زولبیا و بامیه به دلیل داشتن حجم بالایی از قند و روغن برای دیابتی‌ها پرخطر است. به جای آنها کشمش، خرما، انجیر و توت خشک میل کنید.

افطار دیابتی‌ها بهتر است با آب یا شیر کم چرب به همراه خرما شروع شود. البته مقدار وعده‌های قنددار برای بیماران دیباتی متفاوت است؛ به همین دلیل تاکید داریم با پزشک متخصص خود مشورت کنید و هرگز تجویز افراد دیگر را پیش نگیرید.

کدام دیابتی ها می‌توانند روزه بگیرند؟

بیماران دیابتی و روزه داری رابطه مستقیمی با هم دارند. درست است که برخی دیابتی‌ها می‌توانند با خیال راحت روزه بگیرند، ولی فراموش نکنید نوع دیابت هر شخص متفاوت است و فرد نیاز به تغذیه و داروهای مجزا دارد. در نتیجه کسانی که زیر نظر پزشک دیابتولوژیست خود هستند و از نظر پزشک مانعی نداشت، می توانند روزه گرفتن را شروع کنند.

بخشی از تصمیماتی که مبتلایان به بیماری دیابت با پزشک خود می‌گیرد، مربوط به نوع داروهایی است که مصرف می‌کند. به همین دلیل خیلی مهم است که یک یا دو ماه قبل از ماه رمضان، در مورد تأثیر روزه بر دیابت‌ با پزشکتان مشورت کنید. در این ویزیت ممکن است پزشک شما در میزان و نحوه مصرف دارو یا تغذیه تغییراتی ایجاد کند.

توصیه به بیماران دیابتی

یادتان باشد هدف از موضوع دیابت و روزه داری افراط در خوردن نیست. لازم به تذکر است که باید دستورالعمل‌های عادی روزانه برای تغذیه مناسب افراد دیابتی (مانند: غلات کامل و مغزها، منابع گوشت سفید مثل ماهی و مرغ، مقادیر کمی از چربی‌های سالم برای قلب سالم و محدودیت مصرف قند) را در کنار ماه مبارک رمضان رعایت کنید.


خرید و قیمت عسل های اصل و فراورده های عسل


مرکز خرید عطر و رایحه های گیاهی مزرعه سبز اسکندری


مرکز خرید ظروف سنتی سفالی و سنگی مسی


مشاوره و تعیین وقت حضوری حکیم اسکندری 09122070671 -02632324045 - درمان بیماریها در طب سنتی


مقالات طب سنتی ، درمان بیماریها در طب سنتی ،درمان بیماریهای گوارشی در طب سنتی ، درمان بیماریهای تنفسی در طب سنتی ، درمان بیماریهای غدد در طب سنتی ، درمان بیماریهای قلب و عروق در طب سنتی ، درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی ، درمان بیماریهای مغز و اعصاب در طب سنتی ، درمان بیماریهای پوست و مو در طب سنتی ،


خرید و قیمت آنلاین گلاب اصل و خالص قمصر کاشان سنگین وصادراتی


خرید و قیمت آنلاین محصولات ارایشی و بهداشتی گیاهی


خرید و قیمت آنلاین عرقیات گیاهی اصل و دوآتیشه ، عرق خارمریم،نعناع،گلاب خالص،هل،رزماری،بولاغ اوتی، فراسیون ،خواجه باشی،شوید،جعفری،آویشن،گل همیشه بهار،خارشتر،خارخاسک،گزنه،


خرید و قیمت آنلاین گیاهان دارویی اصل و اعلاء هندی ، کوهی کم یاب و نایاب



تعیین وقت حضوری با حکیم دکتر محمد حامد اسکندری ، درمان بیماری ها در طب سنتی  32324045-026

جهت مشاوره درمان بیماری ها در طب سنتی با شماره مستقیم حکیم اسکندری 09122070671 تماس حاصل فرمایید
و یا در پیام رسان های واتس آپ و ایتا سوالات خود را مطرح نمایید

برای مطالعه بیشتر مقالات طب سنتی بر روی لینک زیر کلیک کنید

مقالات طب سنتی


خرید اینترنتی گلاب های اصل ، خالص ، سنتی و صادراتی 


خرید آنلاین گیاهان دارویی کوهی ( کم یاب و نایاب)


خرید آنلاین عرقیات گیاهی اصل


محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی (مزرعه سبز اسکندری)


فروشگاه اینترنتی مزرعه سبز اسکندری


خرید اینترنتی عطر و رایحه های  گیاهی و طبیعی 


خرید اینترنتی روغن های گیاهی و دانه ایی ، درمانی و ماساژ 


خرید اینترنتی ظروف سنتی (ظروف سفالی ، ظروف مسی ، ظروف سنگی)

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا