۰
خواص شکر تیغال

یکی از «مان های» بسیار مفید شکر تیغال است. «مان» به معنی فرآورده هایی از گیاهانی است که توسط گیاه یا حشره ای که روی آن فعالیت می کند، ترشح می شود.

این فرآورده ها اکثرا به صورت قطعاتی به اشکال مختلف یا به شکل جامد شیرین مزه و محلول در آب هستند که عمده ترکیبات آنها را انواع قندها تشکیل می دهند. شکر تیغال،

ماده ای شیرین است که در ایران شکرتیغال و در کتب طب سنتی نیز شکرتیغال ذکرمی شود. این ماده در اثر نیش حشره ای به برگ وشاخه های گیاهی تولید می شود. به این ترتیب که پس ازاینکه حشره برگ و شاخه ها را نیش می زند، پیله خود را نیز روی آن تشکیل می دهد و پس از رشد لارو در داخل پیله، طی دوره زندگی به صورت حشره درآمده پیله را سوراخ کرده از آن خارج می شود

پیله باقیمانده را شکرتیغال می نامند. گیاهی که میزبان این حشره است، به فارسی خارشکر می نامند که نوعی از آن پرورشی است و گل های آبی کروی زیبایی دارد و در باغ ها کاشته می شود. خارشکرها به طور کلی گیاهان خارداری هستند که گل های آنها به طور تجمع به شکل گلوله کروی شکل در انتهای ساقه دیده می شود.


خواص گیاه دارویی شکرکه (شکر تیغال) در طب سنتی :

این گیاه که در ساقه ی بوته ای به نام کنوره توسط حشره‌ای از راسته قاب‌بالان به نام خزوکک ( در زبان محلی خار در آور ) برای نگهداری تخم‌ها و نوزاد خود پیله‌ای می‌تند به اندازه یک فندق که سفید رنگ است . جنس پیله این حشره که از ترشحات گیاه کنوره (ماری تیغال) ساخته شده است شکر تیغال نام دارد که در زبان محلی به آن شکرکه گفته می شود .

سفید رنگ و به اندازه ی یک فندق بوده و در درمان بسیاری از بیماریها استفاده می شود که در فارسی به آن شکر تیغال گفته می شود ، محل رویش این گیاه در گوهها می باشد که خوشبختانه این گیاه در کوههای اطراف بنارویه به فراوانی یافت می شود که در برخی سالها تولید این گیاه داروویی در بوته ی کنوره بیشتر مشاهده می شود .


شکر تیغال ( شکرکه ) طبیعت سرد و نیمه مرطوب دارد .

شکر تیغال ( شکرکه) برای درمان و یا تخفیف بیماری های ریوی به عنوان خلط آور ، برطرف‌کننده سرفه ، تحریک دستگاه تنفسی تحتانی ، ملین سینه ، رفع خشونت سینه ، صاف کردن صدا و رفع خشکی گلو ، درمان تنگی نفس و آسم استفاده می شود .

درمان های دیگری از قبیل درمان افسردگی ، یبوست و چاقی ، تب بری ، متعادل کننده دستگاه گوارش ، تسکین سوزش سردل نیز برای این گیاه ذکر شده است . شکرتیغال ( شکرکه ) برای معده و دردهای احشایی موثر است .

خاصیت نوتروپیک دارد و اثر مثبتی بر حافظه و قدرت یادگیری دارد . به واسطه اثرات آنتی اکسیدانتی تری هالوز ، شکر تیغال می تواند به عنوان یک ضد سرطان کاربرد داشته باشد
شکرتیغال در طب سنتی به عنوان طعم دهنده به کار می رفته است . در پزشکی قدیم به عنوان ملین و متعادل کننده دستگاه گوارش استفاده می‌کردند .
اغلب شکر تیغالها ( شکرکه ) حاوی حشره نمی باشد ولی در بعضی موارد نیز حشره داخل آن است . زمانی که شکر تیغال که همان پیله یا غلاف حشره است ، تازه باشد کمی شیرین است ، ولی وقتی که کهنه شده باشد شیرینی آن خیلی کم می شود و طعم نشاسته ای پیدا می کند


خرید شکرتیغال

محل رویش شکرتیغال

گیاهان مولد شیرابه های قندی (مان) شکرتیغال در اغلب استان های ایران به ویژه یزد(مهریز) خراسان، فارس(جهرم)، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، همدان، لرستان، شاهرود ، مازندران و تهران در بلندای ۱۸۰۰ متری از سطح دریا رویش و پراکندگی داشته و جمع آوری محصول نیز کم و بیش در این مناطق صورت می گیرد. در بسیاری از مناطق ایران به رغم وجود و وفور گیاه شکرتیغال آثاری از فعالیت و وجود حشره مشاهده نمی شود. این دارو برای تارهای صوتی مفید است و در رفع خش صدا موثر است. توصیه می شود مقداری از آن را در نصف لیوان آب جوش بریزید یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه منتظر بمانید بعد آن را در فواصل زمانی مختلف جرعه جرعه میل کنید.


روش مصرف شکرتیغال

شیوه مصرف این گیاه دارویی حل کردن شکرتیغال در آب جوش و مصرف خوراکی آن است.

اگر آن را با ژلاتین مخلوط کنید، در آب جوش بریزید و بخورید، سرفه ای که از غلبه ی خون و صفرا باشد را درمان می کند. خشونت شش ها را برطرف کرده و صدا را باز می کند.

شکر تیغال را نرم بسایید و با آب جوشانده ی شیرین بیان مخلوط کنید. هر روز چند مرتبه، هر بار یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید تا سیاه سرفه را درمان کند.


مضرات گیاه شکرتیغال

استفاده از شکرتیغال برای بیماران مبتلا به فشار خون و افرادی که از قرص های تنظیم فشار استفاده می کنند، بایستی با احتیاط همراه باشد.

زیاده روی در مصرف این گیاه باعث ایجاد حالت تهوع می شود. میزان مجاز مصرف این گیاه طبق منابع، ۱۸ گرم است.

توجه داشته باشید، اگر پیله شکر تیغال را تهیه کردید، حتما آن را بشکنید و حشره سیاه رنگ درون آن را جدا کرده و سپس استفاده کنید.


خرید و قیمت عسل های اصل و فراورده های عسل


مرکز خرید عطر و رایحه های گیاهی مزرعه سبز اسکندری


مرکز خرید ظروف سنتی سفالی و سنگی مسی


مشاوره و تعیین وقت حضوری حکیم اسکندری 09122070671 -02632324045 - درمان بیماریها در طب سنتی


مقالات طب سنتی ، درمان بیماریها در طب سنتی ،درمان بیماریهای گوارشی در طب سنتی ، درمان بیماریهای تنفسی در طب سنتی ، درمان بیماریهای غدد در طب سنتی ، درمان بیماریهای قلب و عروق در طب سنتی ، درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی ، درمان بیماریهای مغز و اعصاب در طب سنتی ، درمان بیماریهای پوست و مو در طب سنتی ،


خرید و قیمت آنلاین گلاب اصل و خالص قمصر کاشان سنگین وصادراتی


خرید و قیمت آنلاین محصولات ارایشی و بهداشتی گیاهی


خرید و قیمت آنلاین عرقیات گیاهی اصل و دوآتیشه ، عرق خارمریم،نعناع،گلاب خالص،هل،رزماری،بولاغ اوتی، فراسیون ،خواجه باشی،شوید،جعفری،آویشن،گل همیشه بهار،خارشتر،خارخاسک،گزنه،


خرید و قیمت آنلاین گیاهان دارویی اصل و اعلاء هندی ، کوهی کم یاب و نایاب



تعیین وقت حضوری با حکیم دکتر محمد حامد اسکندری ، درمان بیماری ها در طب سنتی  32324045-026

جهت مشاوره درمان بیماری ها در طب سنتی با شماره مستقیم حکیم اسکندری 09122070671 تماس حاصل فرمایید
و یا در پیام رسان های واتس آپ و ایتا سوالات خود را مطرح نمایید

برای مطالعه بیشتر مقالات طب سنتی بر روی لینک زیر کلیک کنید

مقالات طب سنتی


خرید اینترنتی گلاب های اصل ، خالص ، سنتی و صادراتی 


خرید آنلاین گیاهان دارویی کوهی ( کم یاب و نایاب)


خرید آنلاین عرقیات گیاهی اصل


محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی (مزرعه سبز اسکندری)


فروشگاه اینترنتی مزرعه سبز اسکندری


خرید اینترنتی عطر و رایحه های  گیاهی و طبیعی 


خرید اینترنتی روغن های گیاهی و دانه ایی ، درمانی و ماساژ 


خرید اینترنتی ظروف سنتی (ظروف سفالی ، ظروف مسی ، ظروف سنگی)

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا