۰

چگونگی رشد صحیح کودک یکی از دلواپسی ها و دغدغه های والدین است. دانشمندان دریافته اند که بلند شدن قد کودکان تنها مربوط به مسایل ژنتیک (Genetics) نمی شود. و تغذیه هم می تواند بر رشد قد کودکان تأثیر زیادی بگذارد. در این مقاله قصد داریم خوراکی های مفید و موثر برای بلند شدن قد کودکان به شما پیشنهاد کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

اصلاح تغذیه در طب سنتی از منظر حکیم اسکندری

عوامل موثر بر قد بلند شدن کودکان:

قد بلند چیزی است که اکثر پدر و مادرها برای کودکانشان آرزو می کنند. قد بلند علاوه بر این که از ویژگی های خوب ظاهری محسوب می شود ، سبب افزایش اعتماد به نفس کودک هم می شود. پژوهشگران دریافته اند علاوه بر ژنتیک استفاده از روش تغذیه ای مناسب بر روی رشد قدی کودک نقش مستقیم دارد، یعنی میتواند سبب بلند قد تر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی منجر به ژنتیک شود و برعکس درصورتی که کودک برنامه غذایی بی کیفیتی داشته باشد، به اندازه قد لازم نمی رسد و از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند

ترکیبات موردنیاز برای بلند شدن قد کودکان:

ویتامین A:

باعث رشد و ساختن بافت ها و استخوان ها میشود و منابع غذایی مهم آن عبارت اند از شیر، تخم مرغ ، پنیر، سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدوی حلوایی که هرچه نارنجی تر باشد دارای ویتامین A بیشتری است.

ویتامین c:

یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و افزایش قد است. منبع مهم غذایی آن خانواده ی مرکبات است به طوری که 1لیوان آب پرتقال حدود120میلی گرم ویتامین ث دارد و چون پیش از مصرف حرارت نمی بیند، بنابراین کاملاً به بدن می رسد.

فسفر:

ساختار اصلی استخوان از کلسیم و فسفر است. فسفر بیشتر در موادغذایی حاوی پروتیین مانند گوشت سفید مانند ماهی و مرغ، لبنیات، تخم مرغ و بعضی حبوبات وجود دارد. تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند سبب رشد قد شود.

ویتامین D:

ویتامین D دارای فواید و فواید فراوانی برای بدن است من جمله کمک به داشتن استخوان هایی سالم و بهبود عملکرد بدن. بطور کلی ویتامین D را میتوان از منابع طبیعی من جمله نور خورشید دریافت کرد. ویتامین D برای سلامتی بسیار اهمیت دارد.

منیزیم:

استفاده ان سبب افزایش تراکم استخوانی می شود. منیزیم محرک غده تیرویید برای ترشح هورمون کلسیتونین است. این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. باافزایش منیزیم درخون، ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش می یابد.

روی:

به طور کلی اندازه روی موجود در بدن ۲/۵- ۱/۵ گرم است که بخش قابل توجهی از این مقدار در بافت عضلانی، استخوان ها و کبد تجمع یافته و مقداری از آن هم در مو، ناخن و پوست است. در کشور ما کمبود روی شایع است و دیده شده کودکانی که کوتاهی قد تغذیه ای داشته اند با مکمل روی رشد بهتری نموده اند.

ویتامین K:

این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملاً کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان باعث تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را باعث می شود.

ویتامین های گروه B:

از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند

خوراکی های مفید برای بلند شدن قد کودکان:

شیر یا ماست:

کودکی دوره ی مهمی در رشد اسکلت بدن است. بدین ترتیب در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شود. یعنی این که روزانه 5 مرتبه موادغذایی حاوی کلسیم مثل ماست یا پنیر و غیره مصرف شود. با همین کار ساده علاوه بر این که

کودکتان در آینده قد بلندی خواهد داشت، میتوانید امیدوار باشید که کودکتان دچار پوکی استخوان زودرس نشود.

ماهی:

ماهی سرشار از ویتامین ب و پروتئین و اسید چرب امگا۳ که برای مغز مفید می گردید همینطور برای قلب هم موثر است. و از بیماری افسردگی جلوگیری می کند ماهی تن و سالمون برای کودکان بسیار مفید است. والدین میتوانند در هفته دو دفعه به کودک خود ماهی بدهند.

گوشت ها:

پروتئین موجود در گوشت ها هم میتواند در رشد قدی کودک مؤثر باشد میتوان در هفته یک یا دو وعده گوشت قرمز و یک یا دو وعده گوشت مرغ را در دستور غذایی کودک قرار داد.

تخم مرغ:

تخم مرغ اولین غذایی است که در این لیست قرار دارد و به افزایش قد کمک می کند. پژوهشگران می گویند خوردن یک تخم مرغ در روز کودک شما را قد بلندتر می کند. درصورتی که کودک شما به زرده یا سفیده تخم مرغ آلرژی ندارد، می توانید از بعد از شش ماهگی، این خوراکی معجزه بخش را به رژیم غذایی هفتگی اش وارد کنید. تخم مرغ سرشار از کلسیم، ویتامین D و ریبوفلاوین است. تمام این مواد مغذی به رشد استخوان ها و داشتن بدنی سالم و قوی کمک می کند و در نتیجه همه این مواد به رشد قد کمک می کنند.

میوه یا آبمیوه :

میوه ها یا آبمیوه ها برای رشد و بلند قد شدن ما بسیار مفید هستند. این موادغذایی مملو از ویتامین سی و مواد معدنی موردنیاز بدن هستند که علاوه بر افزایش قد شما پوستتان را هم زیباتر می کنند.

مغزیجات و دانه ها:

مغزیجات و دانه ها هم موادغذایی مناسبی هستند که میتوانید زمانی که کودک در حال رشد است از آنها استفاده کنید. مغزیجات و دانه ها غنی از مواد معدنی ضروری، ویتامین ها، چربی های سالم و آمینو اسیدهای ضروری برای رشد هستند. میتوانید از مغزیجات و دانه ها بعنوان صبحانه یا میان وعده برای فرزندتان استفاده کنید.

سویا:

سویا یکی از غذاهای مغذی است که نمی توان آنرا از لیست غذاهای مفید برای رشد کودک حذف کرد. این موادغذایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و کربوهیدرات است. به همین علت سویا یک منبع کامل برای سلامت بدن است. سویا حاوی پروتئین است و به بهبود سلامت استخوان کمک می کند. نگران نباشید؛ درصورتی که راه های افزایش اشتهای کودکان را بشناسید، میتوانید کودکتان را به خوراکی هایی مانند سویا هم علاقمند کنید.

مصرف سبزیجات:

آهن ترکیبی در بدن است که وظیفه ی حمل اکسیژن خون به سوی سلول های بدن را بر عهده دارند. فیبرها هم از ترکیبات موثر موجود در سبزیجات هستند که برای هضم بهتر غذا لازم هستند. این ترکیبات مغذی در حین رشد و هم در تمام سال های زندگی برای تغذیه ی عضلات و مغز و همچنین داشتن بدنی سالم موردنیاز خواهند بود. بنابراین برای بلند قد بودن و مهمتر از آن سالم بودن از دوازده سالگی مصرف موادغذایی سرشار از آهن و فیبرها مثل کلم بروکلی، اسفناج، نخود، عدس و نخودفرنگی و غیره را افزایش دهید

نقش ورزش در افزایش قد کودکان:

گرچه هرنوع فعالیت و ورزش های گوناگون برای توانمند ساختن عضلات و ارگان ها بسیار مفید و تأثیر گذار میباشد ، اکثر محققان عرصه سلامتی به ورزش های کششی بهای بیشتری می دهند.

بکارگیری ورزش های کششی و پرشی سبک بدنی در زمان رشد تأثیر زیادی در افزایش قد دارند و موجبات افزایش طولی ستون مهره ها و استخوان های بلند را آماده و به افزایش ترشح هورمون رشد هم کمک می نمایند.

شنا یکی از ورزش های تاثیرگذار بر سرعت بخشیدن به روند افزایش رشد قدی به شمار میروند ولی درصورتی که به مدت معین و به دفعات در طول هفته از سال های کودکی شروع و ادامه داده شود.

انجام فعالیت های ورزشی متناسب با سن وسال و شرایط فیزیولوژیکی و تناسب وزن و قد بطور مرتب و منظم که منجر به خستگی و بی حوصلگی و گرسنگی نگردد، نه تنها موجبات نشاط و سرزندگی را فراهم می سازند بلکه به تولید و ترشح هورمون رشد هم منجر می گردد.

نکاتی برای پیش‌گیری از کوتاهی قد کودکان:

در حالی که موادغذایی بالا به افزایش قد کودکان کمک می کنند، بعضی از موادغذایی هستند که برای رشد مضر هستند. استفاده شکر، نمک، قهوه و چربی باید برای کودک محدود شود. علتش این است که این موادغذایی بعنوان مانع کلسیم عمل می کنند و روی جذب کلسیم در بدن تأثیر منفی می گذارند. کودکانی که عادات نامطلوب غذا خوردن دارند در طولانی مدت در معرض عوارض جانبی مانند چاقی مفرط، بیماری قلبی ، دیابت نوع ۱، التهاب مفصل و پوکی استخوان قرار می گیرند.


خرید و قیمت عسل های اصل و فراورده های عسل


مرکز خرید عطر و رایحه های گیاهی مزرعه سبز اسکندری


مرکز خرید ظروف سنتی سفالی و سنگی مسی


مشاوره و تعیین وقت حضوری حکیم اسکندری 09122070671 -02632324045 - درمان بیماریها در طب سنتی


مقالات طب سنتی ، درمان بیماریها در طب سنتی ،درمان بیماریهای گوارشی در طب سنتی ، درمان بیماریهای تنفسی در طب سنتی ، درمان بیماریهای غدد در طب سنتی ، درمان بیماریهای قلب و عروق در طب سنتی ، درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادراری در طب سنتی ، درمان بیماریهای مغز و اعصاب در طب سنتی ، درمان بیماریهای پوست و مو در طب سنتی ،


خرید و قیمت آنلاین گلاب اصل و خالص قمصر کاشان سنگین وصادراتی


خرید و قیمت آنلاین محصولات ارایشی و بهداشتی گیاهی


خرید و قیمت آنلاین عرقیات گیاهی اصل و دوآتیشه ، عرق خارمریم،نعناع،گلاب خالص،هل،رزماری،بولاغ اوتی، فراسیون ،خواجه باشی،شوید،جعفری،آویشن،گل همیشه بهار،خارشتر،خارخاسک،گزنه،


خرید و قیمت آنلاین گیاهان دارویی اصل و اعلاء هندی ، کوهی کم یاب و نایاب



تعیین وقت حضوری با حکیم دکتر محمد حامد اسکندری ، درمان بیماری ها در طب سنتی  32324045-026

جهت مشاوره درمان بیماری ها در طب سنتی با شماره مستقیم حکیم اسکندری 09122070671 تماس حاصل فرمایید
و یا در پیام رسان های واتس آپ و ایتا سوالات خود را مطرح نمایید

برای مطالعه بیشتر مقالات طب سنتی بر روی لینک زیر کلیک کنید

مقالات طب سنتی


خرید اینترنتی گلاب های اصل ، خالص ، سنتی و صادراتی 


خرید آنلاین گیاهان دارویی کوهی ( کم یاب و نایاب)


خرید آنلاین عرقیات گیاهی اصل


محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی (مزرعه سبز اسکندری)


فروشگاه اینترنتی مزرعه سبز اسکندری


خرید اینترنتی عطر و رایحه های  گیاهی و طبیعی 


خرید اینترنتی روغن های گیاهی و دانه ایی ، درمانی و ماساژ 


خرید اینترنتی ظروف سنتی (ظروف سفالی ، ظروف مسی ، ظروف سنگی)

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا